Severius Moldoveanu — despre matematică, curente artistice și fotbal

Cu ocazia sfârșitului perioadei olimpiadelor și a vacanței de 1 Mai, reporterii Paul Dogioiu și Matei Dupleac s-au gândit să-i ia un interviu domnului profesor Severius Moldoveanu:

Paul Dogioiu: Când vi s-a deschis apetitul pentru matematică?

Severius Moldoveanu: Pasiunea pentru matematică vine din copilărie, odată ce m-am întâlnit cu științele exacte. Acestea m-au atras mai mult decât materiile umaniste, fapt ce m-a condus, prin esența firii mele competitive, spre performanțe notabile.

Paul D.: Cine v-a îndrumat către performanța în matematică?

S. Moldoveanu: În mod evident, fără profesor nu se pot obține rezultatele, mai ales în liceu, unde materia este mai sofisticată, de aceea profesorul constituie un îndrumător important în dezvoltarea elevului. Revenind la profesorul meu, acesta a știut să-mi explice niște noțiuni importante mai ales pentru performanță la această disciplină, fapt care a condus la rezultate importante de-a lungul liceului.

P. D.: Cand ați știut că asta veți face mai departe?

În clasa a XII-a. La începutul anului îmi doream să fiu student la Aeronautică, dar, în urma unor evenimente din timpul clasei a XII-a, mi-am schimbat opțiunea către Facultatea de Matematică, în luna martie.

Matei Dupleac: Ce vă place cel mai mult la meseria dvs.?

Pe de-o parte, îmi place că mereu găsesc noi probleme care mă provoacă, ceea ce este important pentru orice om care își doreste să cunoască și să se perfecționeze. Pe de altă parte, am șansa de a profesa într-un liceu în care se găsesc elevi ce își doresc performanță la matematică, așa că trebuie să fiu la standardul lor, pentru a-i ajuta să-și atingă obiectivele.

P. D.: Care parte din matematică vă place cel mai mult?

Aș răspunde sub formă de glumă: “Partea pe care o știi”. Dar, evident, există părți pe care le înțelegi mai bine, le aprofundezi mai bine. Odată cu știința, vine și plăcerea de a studia mai în detaliu respectivul domeniu. Cred că geometria sintetică și combinatorica îmi sunt mai aproape decat alte domenii. Asta nu înseamnă că celelalte îmi displac, ci optez pentru acestea când vine vorba să fac din matematică un hobby, nu o profesie.

Despre Olimpiada Națională de Matematică și concursul internațional Romanian Master of Mathematics

P. D.: S-a întâmplat ceva special la această ediție a Olimpiadei Naționale de Matematică, față de toate celelalte de până acum?

Da! Era o vorbă: “Ultima ediție a Olimpiadei Naționale de Matematică va fi atunci când faza națională se va ține la București”; și s-a ținut la București. Ne punem întrebarea: “Este ultima ediție?”

Acum, lăsând gluma la o parte, este o ediție ca oricare alta desfășurată anterior, cu rezultate mai bune sau mai puțin bune, depinde de generație. Așteptăm în continuare să vedem dacă cei care au performat rămân sus în clasament și dacă alții care nu au ajuns la olimpiadă anul acesta urmează să se califice.

P. D.: Care generație a avut cele mai bune rezultate?

Din punct de vedere al liceului, cele mai bune rezultate la matematică sunt la generația de clasa a noua, fără îndoială, unde trebuie să remarcăm că, din cei patru elevi care au obținut cel mai mare punctaj la proba pe clasă, doi au fost din liceul nostru: Bonciocat Ciprian și Buliga Ștefan. Ceilalți doi sunt de la: Liceul Internațional Turcesc (ICHB), respectiv din provincie.

P.D.: Au avut loc gafe la Olimpiada de Matematică?

Având în vedere că sunteți viitori jurnaliști, înțeleg întrebarea. Pe noi, românii, ne interesează, de obicei, ce e greșit. Este de notat că ediția din acest an s-a remarcat prin faptul că subiectele, în opinia mea, au fost mult mai bine selecționate, cu probleme grele și foarte grele care au făcut clar o diferențiere a celor care pot să gândească creativ față de cei care pot doar să învețe o materie stricto senso și pot gândi doar algoritmic. Din acest punct de vedere, nu pot aduce decât remarci pozitive la ediția din acest an.

M. D.: Ce ne puteți spune despre Romanian Masters of Mathematics?

În primul rând, Romanian Masters of Mathematics este cel mai important concurs internațional după Olimpiada Internațională de Matematică. Fără să fiu lipsit de modestie, organizarea acestui concurs, ca și inițiere a lui, îmi aparțin. Primele ediții au necesitat o muncă pe care eu, ca profesor și ca inițiator, am realizat-o, găsind resursele financiare, dar mai ales umane, ca să putem ajunge cu acest concurs la nivelul de calitate la care se află în momentul de față. El a fost gândit ca o alternativă la Olimpiada Internațională de Matematică, dar adresat numai țărilor care, din punct de vedere al performanțelor matematice, sunt situate între primele 25 de echipe din lume. La fel cum, vorbind din punct de vedere fotbalistic, există o diferență între Champions League și Campionatul Mondial de Fotbal, la fel va exista o diferență între Romanian Masters of Mathematics si Olimpiada Internațională de Matematică. În Champions League participă cele mai bune echipe din campionatele de fotbal din Europa, fiecare echipă fiind chiar mai bună decât un lot național; jucătorii sunt selecționați în echipele de club deoarece sunt cei mai buni, față de Campionatul Mondial de Fotbal, unde vin și țări din regiuni precum Asia, Oceania, regiuni în care fotbalul nu este atât de bine dezvoltat. De exemplu China nu are nivelul fotbalistic al Germaniei, Italiei, Marii Britanii, Braziliei și așa mai departe.  La fel este si Romanian Masters: la RMM nu vin decat echipe ca Rusia, China, Statele Unite, care, in principiu, daca ne uitam pe statistica ultimilor 25 de ani, prima este China, iar locurile doi si trei sunt atribuite alternativ celorlalte două echipe. Plecând numai de la acest fapt, ca primele cele mai bune trei participă la concursul acesta, plus alte țări, care, la fel, sunt clasate între primele 25, face ca acest concurs să fie foarte foarte bine cotat. Problemele sunt mult mai grele decât cele de la Olimpiada Internațională de Matematică.

La cererea publicului

P. D.: Care sunt curentele/artiștii plastici favoriți?

Curentul care îmi place cel mai mult este Art Nouveau. El vine ca un răspuns la clasicism și aduce noutatea (așa cum spune și numele ce se traduce prin “Arta Nouă”) că se întoarce spre partea artistică, spre deosebire de curentul precedent, care se axa foarte mult pe partea tehnică. În ceea ce priveste pictorii, îi voi numi pe Gustav Klimt, Edvard Munch, ca arhitect pe Antoni Gaudi, fabricantul de mobilă Emille Galle, renumit și pentru vazele sale. De asemenea, îmi place și curentul artistic următor, Art Deco, care se bazează pe sinteza formei artistice și îl are exponent pe Charles Rennie Mackintosh.

M. D.: Dacă ar trebui să descrieți în trei cuvinte vianiștii, care ar fi acelea?

Muncitori, serioși, și în cele din urmă inteligenți. De ce inteligenți la urmă? Pentru că fără muncă și seriozitate nu poti face performanță. Desigur că și inteligența este ceva fără de care nu poți obține rezultate deosebite, însă fără muncă și seriozitate nu vei putea ajunge în punctul în care să fie folositoare inteligența.

P. D.: Pe dvs. cum v-ați descrie în trei cuvinte?

Nu mă pot descrie în trei cuvinte, nu din cauza lipsei de modestie, ci pentru că nu mi se pare normal ca o persoană să se descrie pe ea însăși. Îi las pe ceilalți: pe voi, jurnaliștii, alți elevi, colegii de catedră, restul profesorilor să-și spună părerea despre mine.

 

Reporteri: Paul Dogioiu și Matei Dupleac

Editor: Andrei Clicinschi

Paul Dogioiu

Paul Dogioiu

"Freedom's just another word for nothing left to lose"

8 Comments
    1. Domnul profesor Severius Moldoveanu este un adevărat exemplu de integritate, transparență și profesionalism. Modul său nonconformist de a-și preda lecțiile, prin glume și analogii, a modelat (în sens pozitiv) gândirea multor persoane, capacități intelectuale sau nu. Dumnealui este unul dintre puținii profesori care încă mai cred că specializarea trebuie să apară abia după ce ne-am format o cultură generală solidă, de aceea lecțiile de matematică ne sunt explicate de suficient de multe ori pană înțelegem și, apoi, ilustrate prin exemple și conexiuni logice care țin de domeniul artei, sportului, literaturii, filosofiei și, nu în ultimul rând, al eticii.

      Disprețuiesc presa de scandal prin felul cum preia și denaturează vorbele unor persoane incitate anterior pentru a le oferi reporterilor însetați de intrigă exact ceea ce vor. Toate faptele care i se asociază acum de către reporteri sunt o imagine distorsionată, impresionantă în sens negativ, a ceea ce a făcut în realitate dl. profesor. De asemenea, nu mi se pare normal ca un o persoană (elev, în cazul de față) să dea vina pe altcineva (profesor) pentru insuccesele sale. Poate că acest exemplu spune ceva despre lipsa generală de integritate.

  1. 3 DECLARATII din clasa cu pricina
    Fac parte din clasa respectiva.Totul a fost o gluma si trebuie luata ca atare.Tinem foarte mult la domnul profesor de matematica. Noi, colegii vrem sa spunem adevarul!

    Fac parte din clasa la care preda acel profesor despre care s-au spus atat de multe lucruri false. Totul fusese o gluma, iar baiatul despre care se spune ca s-a tarat in genunchi pana la catedra, fiind in prima banca, a mers foarte putin in genunchi pana in fata catedrei, razand, iar profesorul nici nu a avut timp sa reactioneze.
    Sunt de parere ca profesorul in cauza este unul dintre cei mai buni din acest liceu, acesta reusind sa imbine explicatiile bune cu unele glume alese cu gust, iar vorbele spuse atunci au fost un simplu amuzament, insa din pacate, totul a degenerat intr-un mod absurd.
    ( I.A.)

    O alta colega:
    Sunt eleva in clasa in care s-a produs evenimentul.
    S-a produs o neintelegere imensa.
    Nu numai profesorul,dar si elevul care a intreprins gestul a glumit(mai mult,elevul in cauza nu a considerat ca e o umilinta).
    Profesorul a fost uimit de actiunea elevului,exprimandu-si convingerea ca nu credea sa existe o persoana in clasa care ar lua gluma in serios(desi,repet,gestul a avut semnificatii diferite atat pentru elev,cat si pentru profesor).
    Profesorul nostru incearca sa fie apropiat de noi,orele de matematica sa fie cat mai placute,cultivandu-ne o adevarata pasiune pentru aceasta disciplina,aratandu-ne cat mai mult din frumusetea ei.Se implica cu multa daruire,in pofida dezinteresului de care dau dovada unii elevi(de la care a pornit o revolta complet lipsita de sens) .
    Jignirile aduse dascalului sunt complet impardonabile.Se vorbeste atat despre respingerea adevaratelor valori,in schimb se ajunge in astfel de situatii!
    Referitor la declaratia domnului Marcel Bartic: elevul nu a fost “ingrozit efectiv”-nici pe departe-acesta a facut o gluma puerila cu consecinte revoltatoare.Distanta parcursa in lunga calatorie nu depaseste 20 cm-repet,o “calatorie” facuta pentru a atrage atentia ,pentru amuzament;elevul se afla in prima banca.

  2. Elevilor, parintilor si profesorilor de la Liceul Tudor Vianu,

    Aveti sansa IMENSA de a avea un profesor minunat in persoana Domnului Severius Moldoveanu.
    Aparati aceasta sansa ! Este extrem de rar in zilele noastre si nu numai in Romania, sa ai un profesor care sa te ajute sa descoperi si sa intelegi misterele unei stiinte ca matematica.
    Din interviul de mai sus este evident ca Domnul Profesor este un om integru si un profesor care isi iubeste meseria si respecta elevii. Un profesor care este deasupra unor mizerii ca denigrarile la care este supus.
    Un om si un profesor de un asemenea calibru sa fie supus la niste calomnii murdare este o rusine. Directia scolii ar trebui sa ia o pozitie ferma impotriva defaimatorilor si sa nu astepte ca inca si mai multe prejudicii sa fie aduse reputatiei Domnului Moldoveanu dar si elevilor lui ca sa nu mentionez liceului Tudor Vianu.

    Tin sa mentionez ca nu il cunosc personal pe Domnul Moldoveanu si nu cunosc liceul respectiv pentru ca traiesc de ani de zile in afara tarii.

    Intr-o lume ideala aceasta poveste ar fi fost pur si simplu ignorata pentru ca miroase de la oposta a denigrare si defaimare.
    De aceea elevii, parintii si directia scolii are trebui sa faca corp comun in apararea reputatieI Domnului Moldoveanu pentru ca aici este vorba de un principiu de viata important si nu numai de numele unui profesor.

    Mult succes,
    Oana Kiss

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Powered by themekiller.com watchanimeonline.co